مدیریت بحران در کتابخانه:

کتابخانه‌­های علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریان‌های جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحران‌­های طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماری‌­های واگیر و همه‌­گیرحائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحران­هایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.

کتابخانه­‌ها به عنوان مراکز اطلاع‌­رسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی می­‌پذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانه‌­ها با مباحث مدیریت بحران، می‌­تواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکه‌­های اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی از راه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت.

آثار و خصوصیات بحران:
به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقه‌بندی نمود:


الف سطح جهانی

ب سطح ملی

ج منطقه‌­ای

 انواع حوادث:

  الف) حوادث طبیعی

      ب ) حوادث غیرطبیعی(ساخته دست بشر)

   o        ناگهانی: مثل سیلزلزلهطوفانآتشفشانرانش زمین

             o        درازمدت: مثل اپیدمیخشکسالیقحطی

           

انواع بحرانها :

       ناگهانی: مثل سوانح ساختمانی  تصادفات  انفجارات  آتش سوزی

       درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی  جنگ

 

  اسناد بالادستی

    دستورالعمل ها

  محتوای آموزشی

  پیوند­های مفید

  مقررات ایمنی برای کاربران